woensdag 24 mei 2017

Onze Favoriete Taarten




Absolute favorieten op dit moment zijn de rabarbertaart en de smeuige chocolade taart.
Beide maak ik al heel wat jaar.

Het recept van de rabarbertaart heb ik ooit van het blog van Priscilla. Ik zou graag willen linken naar het recept, maar de blog bestaat niet meer. Het originele recept is niet glutenvrij, maar een aantal jaar geleden heb ik dit zelf aangepast naar glutenvrij.

Ook de oorsprong van het recept van de Chocoladetaart kan ik niet meer achterhalen. Ik heb het ooit vast eens ergens gelezen en dit toen opgeschreven in een van mijn kookschriften (waar ik  ook weekmenu's in maak)

Hieronder deel ik de recepten van beide taarten, zoals ik ze nu maak.

Rabarbertaart

Vulling:
750 gr rabarber
2 zakjes vanille suiker
30 gr suiker

Taartbodem:
150 gr suiker
150 gr zachte boter
3 eieren
150 gr glutenvrij zelfrijzend bakmeel (Ik gebruik 100gr gluten free selfraising flour van Doves Farm, 50 gr amandelmeel, 1/2 theel. xanthaangom, 1/2 theel. bakingsoda)

Oven voorverwarmen op 150 graden celsius
Rabarber wassen, klein snijden en mengen met de suiker.

Boter en suiker in kom en mixen tot er romige massa ontstaat.
Hierna de eieren er een voor een doorheen mixen.
Het bakmeel er door spatelen.

Het deeg in ingevette vorm of schaal scheppen, rabarbervulling er op scheppen.

Bakken voor ongeveer 75 minuten.


Smeuige Chocoladetaart

200 gr pure chocolade
200 gr zachte boter in stukjes
4 eieren
200 gr suiker

Topping; slagroom, lemoncurd, frambozen

Verwarm de oven voor op 175 graden celsius

Breek de chocolade in stukjes en laat deze au-bain-marie smelten.
Voeg de boter toe en roer deze met de gesmolten chocolade tot een egale creme.
Splits de eieren en klop de dooiers met de suiker tot een schuimige massa.
Voeg de gesmolten chocoladecreme hier aan toe en roer dit goed door elkaar.
Klop de eiwitten(zorg voor een vet-vrije kom) en spatel ze voorzichtig door het chocolademengsel.

Giet het mengsel in een ingevette taartvorm van diam. 24 cm.
Bak de taart in het midden van de oven voor 40 minuten.
De taart is gaar als de vulling bij aanraking niet meer beweegt.
Laat de taart buiten de oven afkoelen.

Slagroom gemengd met wat lemoncurd lobbig kloppen.
Verdelen over de taart en versieren met frambozen.

1 opmerking: